Pages

ADAKAH KITA BERSEDIA MENGHADAPI MATI?



Tajuk kali ini bagus kalau kita selalu ingat iaitu pasal mati..kalau cerita pasal mati saja, ramai yang rasa takut, gerun, berdebar, insaf dan sebagainya...tetapi untuk sementara waktu sahaja selalunya, lepas itu kita akan jadi seperti biasa semula, melakukan perkara yang sering kita lakukan seperti sebelum mendengar cerita pasal mati. Aku sendiri pun begitu bila teringat pasal mati, sebut tentang mati saja terasa diri ni belum bersedia untuk menghadapinya, tetapi kemudian aku jadi seperti sediakala....terasa terlalu banyak dosa yg aku pikul selama aku hidup ni dan semenjak kenal apa itu dosa dan pahala


Kesian kedua ibu bapa sebelum kita baligh, dan sebelum kita berkahwin, memang banyak dosa-dosa kita yang telah mereka tanggung....bila fikirkan pasal dosa buat diri ini terkelu sekejap, buat air mata mengalir, terasa diri sangat hina, sempatkah kita bertaubat sebelum malaikat maut menarik roh kita dari jasad...



Kita ni manusia biasa yang selalu melakukan kesilapan dan kadang-kadang terleka dengan nikmat dunia sehingga kita lupa akan mati yang semakin lama semakin hampir..Tiada seorang pun manusia di dunia ini dilahirkan dengan tarikh kematiannya semakin lama semakin jauh..mati bakal menjemput kita bila-bila masa sahaja tanpa mengira waktu, tempat atau situasi...tanya diri kita sendiri, masih ada tempatkah untuk kita di syurga-Nya?



Firman Allah s.w.t
"Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran." Surah Al-A'sr .. 




Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk di muka bumi dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP. Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali oramg-orang mukmin kelak di hari qiamat?" Maka jawabnya Rasulullah saw "Umat dikenal kerana wajah mereka putih disebabkan oleh WUDHU" Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka kecuali pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Bukanlah debu itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga buat selama-lamanya, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.


Disebutkan oleh hadis Rasulullah saw bahawa 10 orang yang mayatnya: TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati..
1. Para Nabi 
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama 
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8 . Wanita yang mati melahirkan anak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya.
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.


p/s : kemampuan untuk mengingati mati adalah sebaik-baik kecerdasan dan kebijaksanaan seseorang. Berdoalah setiap hari agar kita dikurniakan sebaik-baik kematian..insyaAllah..
SYUKRAN JAZILAN (^_^)V

2 comments:

  1. Kalo ye pun tukatlah tukang azan kepada bilal bunyi tukang azan macam tak kena je hahaahahahahahahaha

    ReplyDelete
  2. owh sme je..tukang azan org2 dulu panggil..skrg org panggil bilal...

    ReplyDelete