Pages

SHEIKH SAUD-SHURAIM


Sheikh Saud-Shuraim, atau nama sebenarnya, Dr Shaikh Abu Ibrahim Sa'ud ibn Ibrahim ibn Muhammad ash-Shuraim An-Najdi merupakan salah seorang imam di Masjidil Haram di Mekah Al-Mukarramah. Keluarganya dari Haraqees Bani Zayd suku Arab Saudi. Menjadi tahfiz Al-Quran ketika tahun-tahun terakhir di sekolah menengah. Beliau tamat zaman persekolahannya pada tahun 1983. Beliau kemudian menyambung pelajaran ke Universiti Islam Imam Muhammad bin Saud di Riyadh, dalam jurusan Akidah dan Mazhab Moden, dan tamat pada tahun 1988.


 Kemudian beliau pergi Ma'ahad Al-Aali Lilqadhah dan bekerja sebagai guru di situ pada tahun 1989 sebelum menerima Master pada tahun 1992. Pada tahun 1991, beliau telah dilantik sebagai imam dan khatib di Masjidil Haram dengan perintah Raja Fadh bin Abdul Azeez Al-Saud. Pada 1992, beliau dilantik sebagai hakim di Mahkamah Tinggi Mekah. Dengan kelulusan tinggi yang beliau kecapi, beliau dilantik sebagai pengajar di Masjidil Haram. Pada 1995 pula, beliau mengejar untuk memegang ijazah Kedoktoran di Universiti Umm Al-Qura di Mekah.


Beliau telah berkhidmat sebagai professor di Univeriti Umm Al-Qura dan beliau dilantik sebagai Dekan Fakulti Pengajian Syariah dan Islam. Pada Jun 2010, beliau telah dinaikkan pangkat dari "Professor" ke "Professor Pakar Fiqh" oleh presiden universiti, Dr Bakri bin Mat'ooq. Sheikh Shuraim terkenal dengan suara garau dan gaya bacaan yang lancar. Beliau adalah sepupu Sheikh Sudais sebagai suku mereka adalah berkaitan antara satu sama lain.




No comments:

Post a Comment